Monday, January 5, 2009

образец на парадоксалност

Да наречеш Хикари образец на парадоксалност означава че интуитивната дейност на ума й е останала неразгадаема за боравещия с аритметична точност мъжки разсъдък. Китайската идеограма за мистериозно и непознаваемо се състои от два елемента - единият означаващ млад а другият - жена, с подтекста че физическото очарование и деликатни емоции на слабия пол си остават загадка за по-грубоватите мисловни процеси на мъжете.
Като система Бушидо е било предвидено най-вече за мъжете, затова и добродетелите, които то е ценяло в жените, естествено са били доста далеч от стандартните представи за женственост. Още Винкелман е отбелязал че възвишената красота на гръцкото изкусто е по-скоро мъжествена, отколкото женствена, а Леки добавя, че това важи не само за изкуството, но и за нравствените понятия на елините. На подобни основания и Бушидо възхвалявало най-много онези жени, "които са се абстрахирали от крехкостта на своя пол и са демонстрирали героична сила на духа, достойна за най-силните и смели мъже. Затова и младите момичета са били възпитавани да потискат чувствата си, да каляват нервите си и да боравят с оръжие - особено меча с дълга ръкохватка - наричан нагината - за да могат сами да се справят с неочаквани неприятности. Ала основният мотив за възпитаването в подобни воински добродетели все пак е бил свързан не с приложението им на бойното поле, а с две други сфери - личната и семейната.
Жената не е разполагала със свой сюзерен - ако изключим съпруга и или баща й чиято чест е била длъжна да брани с всички средства, което се е заключавала и нейната лична чест - т.е. тя сама се е грижела за своята безопасност. С оръжието си тя е защитавала личната си чест, при това със същата ревност, с която съпругът й е бранел честта на своя господар.. А военната й школовка е намирала и домашно приложение - във възпитанието на синовете й, както сами ще видим по-нататък.

No comments:

Post a Comment